تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/05/04 - 18:07
کد خبر: 439356

در مراسم اختتامیه اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن ساز مطرح شد؛

وزیر علوم: دشمنان امید بسته اند تا دانشگاه‌ را مقابل نظام قرار دهند/رستمی: پیشرفت کشور تنها با عبور از مسیر علم محقق می‌شود

وزیر علوم: دشمنان امید بسته اند تا دانشگاه‌ را مقابل نظام قرار دهند/رستمی: پیشرفت کشور تنها با عبور از مسیر علم  محقق می‌شود

مراسم اختتامیه اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن ساز ویژه اساتید دانشگاه‌ها با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و حجت الاسلام فاطمی پور معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاهها و اساتید و جامعه دانشگاهی در در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» مراسم اختتامیه اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن ساز ویژه اساتید دانشگاه‌ها  با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت الاسلام والمسلمین مصطفی‌رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حجت الاسلام فاطمی پور معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاهها و اساتید و جامعه دانشگاهی در در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد که در ادامه مشروح سخنان مطرح شده را می خوانید:

دشمنان امید بسته اند تا دانشگاه‌ها را مقابل نظام قرار دهند

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در مراسم اختتامیه مرحله اول طرح اندیشه تمدن ساز ویژه اساتید دانشگاهی سراسر کشور که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: باید از فردی که ایده اولیه طرح اندیشه تمدن ساز ویژه اساتید دانشگاهی سراسر کشور را مطرح کرده است تقدیر کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری کار بسیار خوبی انجام داد به این صورت که هزار نفر از افراد برتر کنکور را در شهر مقدس مشهد گردهم آورد و برای آنها برنامه برگزار کرد که در نوع خود بی نظیر بود.

زلفی گل ادامه داد: اگر ما بتوانیم این ایده‌های جدید را در عرصه‌های علمی، فرهنگی و نوآوری عملیاتی کنیم تأثیر زیادی خواهد داشت و ما از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها می‌خواهیم امسال نیز این برنامه را اجرایی کند.

وی ادامه داد: وزارت علوم نیز از ایده‌های نوآورانه در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حمایت ویژه می‌کند.

وزیر علوم با اشاره به آخرین دیدار مقام معظم رهبری و دانشجویان گفت: در این دیدار مقام معظم رهبری تمام قد از دانشگاه‌ها دفاع کردند و این دفاع توطئه دشمنان ما را خنثی کرد. دشمنان امید بسته اند دانشگاه‌های ما را در مقابل نظام قرار دهند و مقام معظم رهبری با حمایت تمام قد خود از دانشگاه‌ها این توطئه دشمنان را خنثی کرد. اگر امروز در زمینه‌های دفاعی، امنیتی، سلول‌های بنیادی، نانو، بیوتکنولوژی حرف اول را می زنیم همه مرهون تلاش‌های اساتید دانشگاه و دانش آموختگان آن است.

وی ادامه داد: این کار نهاد هم ریشه در علم و هم ریشه در فرهنگ دارد و البته جاهایی است که فرهنگ بر علم تقدم دارد چون فرهنگ فکر را تشکیل می‌دهد، فکر احساس را تشکیل می‌دهد و احساس منجر به عمل می‌شود و فرهنگ مناسب زمینه رشد فکر را ایجاد می‌کند.

زلفی گل با بیان اینکه بزرگترین سرمایه گذاری برای یک کشور ایجاد فرهنگ سالم است، افزود: وقتی صحبت از تمدن اسلامی می‌کنیم یعنی فرهنگ سازی جدید و افزودن تکه‌های جورچین به گونه‌ای که میزان اشتباهات فردی، جمعی و مدیریتی کاهش می‌یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حتی آرزوی ایجاد تمدن اسلامی کمک می‌کند ما ظرفیت مان را به کار گیریم تا آن تحقق یابد و در جمهوری اسلامی بستر آن فراهم است و این کار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری یک مشورت ملی برای تمدن سازی است و این باعث می‌شود تفکر از حکیمان و اجرا با حاکمان باشد.

امروز پیشرفت کشور تنها با عبور از مسیر علم و دانش محقق می‌شود

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم اختتامیه اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن ساز ویژه اساتید دانشگاه‌ها که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: در سال هزار و سیصد و پنجاه و سه مقام‌معظم رهبری، طلبه‌ای فاضل جوان در مشهد مقدس می‌آید و تفسیری از قرآن را ارائه می‌کند که پاسخ‌گوی نیازهای جامعه بشری باشد.

وی ادامه داد: این جلسات مقام معظم رهبری را باید تفسیر موضوعی قرآن بنامیم اما این جلسات علی‌رغم این‌که طرح کلی اندیشه در اسلام است و یا اینکه موضوعات به‌ظاهر کلامی و یا اجتماعی را بیان می‌کند اما استفاده مقام معظم رهبری از قرآن و به نوعی مبنا قرار دادن قرآن و تبیینی که مقام‌معظم رهبری دارد، آن را به یک تفسیر موضوعی تبدیل می‌کند.

وی افزود: این طرح اندیشه نظام‌ساز، قرآنی را ارائه می‌دهد این کتاب با منظری که عنوان کردم، نگاه اجتماعی و نگاه جامع به دین و قرآن دارد و انسان مؤمن و مسلمان را انسانی مسئول، مکلف و انسان دارای مسئولیت اجتماعی تعریف می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: زمانی که ما با جامعه مواجه می‌شویم با توجه به مسئولیت‌هایی کتاب خدا برعهده ما قرار داده است، چقدر احساس می‌کنیم که در موضوع اسلام جامع، که همان اسلام اجتماعی است، غفلت کرده‌ایم، در نظام آموزشی، در آموزش دین در فضای قبل دانشگاه، در آموزش‌های دانشگاهی و آموزش‌های حوزی، چقدر به دین و قرآن جامع توجه کرده‌ایم و چقدر نگاه به دین تسری پیدا کرده است.

وی افزود: باید اعتراف کنیم آموزش‌های دینی ما این نگاه را در خود ندارد، بنابراین باید این تغییر در نوع تبیین دین برای جامعه، دانش آموزان و دانشجویان رخ دهد کاری که انجام شد در فضای دانشگاه‌های ما کار بسیار ارزشمندی است.

وی در ادامه افزود: امروز پیشرفت کشور تنها با عبور از مسیر علم و دانش محقق می‌شود این مسیری است که کشورهای پیشرفته دنیا آن را طی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز تمدن غربی اجازه نفس کشیدن به نظرات مخالف خود را نمی‌دهد به گونه‌ای که شاهد یک دیکتاتوری سفید در فضای رسانه‌ای قالب هستیم، تصریح کرد: ما اگر بخواهیم در شبکه‌های اجتماعی از ارزش‌های جامعه خود مانند شهید سلیمانی صحبت کنیم مطالب ما حذف می‌شوند و اگر اصرار به انتشار آن‌ها داشته باشیم خودمان را هم حذف می‌کنند و حتی این حذف نیز در مورد پرچم جمهوری اسلامی نیز اتفاق می‌افتد و این وضعیت تمدنی است که خود را بر زندگی همه بشر غالب کرده است.

رستمی با اشاره به اینکه سرنوشت محتوم و نابودی در انتظار همه تمدن‌هایی است که برای نیازهای بشر پاسخ نداشته باشند، افزود: تمدن غرب نیز همان طور که رهبر معظم انقلاب پیش بینی کرده‌اند محتوم به زوال است و بی تردید این تمدن فرو خواهد ریخت البته نه تنها رهبری بلکه امروز شاهدیم که سیاست مداران و اندیشمندان غربی نیز به مرگ رؤیای آمریکایی و زوال تمدن غربی اذعان کرده‌اند مثلاً فوکویاما از تجدید نظر در لیبرال دموکراسی و بازگشت به نوعی از مارکسیسم بحث کرده و این نشان می‌دهد تمدن غرب با بحران جدی مواجه شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در دوره جایگزینی تمدنی دانشگاه‌ها باید جایگاه خود را بشناسند و در این عرصه به ایفای نقش بپردازند.

اعضای هیئت علمی در مرحله ملی طرح اندیشه تمدن‌ساز در اولویت هستند

حجت الاسلام فاطمی پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم اختتامیه اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن ساز ویژه اساتید دانشگاه‌ها گفت: طرح اندیشه تمدن ساز برای اولین بار در سال ۹۹ در دانشگاه آزاد اجرا و با توجه به استقبال خوب اساتید در سال ۱۴۰۰ این طرح در سطح ملی ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به عنوان یک برنامه معرفتی که دارای قابلیت انعطاف در اجرا، برنامه ریزی و زمان بندی است اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری طرح ملی اندیشه تمدن ساز دبیرخانه ملی این طرح ایجاد شده و امروز قرار است در آئین اختتامیه این طرح از عوامل برگزیده اجرای آن تجلیل شود، تصریح کرد: در مرحله ملی طرح اندیشه تمدن ساز اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مخاطب اولویت دار ما هستند، چون اساتید بیشترین نقش را در تربیت دانشجویان دارند و اگر استاد به داشته‌های تمدنی توجه داشته باشد می‌تواند همین نگاه را به دانشجویان منتقل کند پس برای ما مهم بود که از ظرفیت بالا و ارزشمند اساتید استفاده کنیم البته اگر این طرح در سطح دانشجویی نیز برگزار می‌شد مورد استقبال قرار می‌گرفت.

فاطمی پور به مشارکت ۲۷۲۹ دبیر و ۱۸۵۰ مربی، ۱۵ هزار و ۷۲۱ شبکه ناظر، ۱۱ هزار و ۹۶۳ استاد و انجام ۱۵ هزار و ۷۰۰ سرکشی از جلسات مباحثه هم زمان با اجرای طرح ملی اندیشه تمدن ساز اشاره کرد و افزود: ۲۷۲۹ گروه چهار یا پنج نفره از اساتید به صورت مجازی و حضوری در طرح اندیشه تمدن ساز شرکت کرده اند و بیش از ۵۷ هزار جلسه استادی پیرامون بحث در مورد طرح کلیات اندیشه اسلامی در قرآن برگزار شده است.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه بنا داریم طرح ملی اندیشه تمدن ساز را در چهار مرحله پیش ببریم افزود: در مرحله اول از کتاب کلیات اندیشه اسلامی در قرآن تالیف رهبر معظم انقلاب استفاده شده و در مراحل بعدی از کتاب هم رزمان حسین یا جزوه تاریخ تمدن ساز و بیانیه گام دوم استفاده خواهیم کرد. البته در مورد مرحله چهارم هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.

گفتنی است در پایان این مراسم ضمن تقدیر از مجریان برگزیده طرح اندیشه تمدن ساز از سه درسنامه اندیشه تمدن ساز در بخش نبوت و ولایت و همچنین تاریخ تمدن ساز شامل سیره اجتماعی معصومین در اندیشه رهبر معظم انقلاب رونمایی شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top